MalaysiaRia

Martabatkan bangsa dengan ilmu..

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

Gua tahu bila korang tengok Tajuk discussion ni mesti korang terkejut dan pelik.."korang mesti kata mamat ni dah gilers ker?" Huhuhu..

Pagi tadi balik dari Opis gua singgah kedai makan sedara gua..sambil dok tunggu dia gua sembang²  la dengan pelanggan² yg sedang bersarapan. jadi banyak la topik yg dibualkan dari kisah sang Ikan,memancing,lumba basikal,lakonan,isu dalam negara,pasal aweks dan wanita, sehingga la isu palestine. Dipendekkan cerita gua pon macam korang gak agak terkejut bila dengar statement dari brader ni,dia cakap ;

Brader:tak payah hantar bantuan makanan dekat palestine tu!

Gua pon diam sambili terus mendengar. Ada seorg lagi membe gua yg kebetulan minum pagi dekat situ.dia pon tanya ;

Pok Mei:erm..kenapa pulak?

Brader:yerla...kalau kita hantar bantuan makanan pon tak guna,nanti bila kena serang mati jugak rakyat palestine tu..ibarat bantuan makanan tu dihantar cuba nak extend sikit masa hidup dorg dan nak bg lagi sengsara nak buat apa.

Kita orang pon diam,sambil memerhatikan dia terus berhujah ;

Brader:kalau betul kita nak tolong bekalkan senjata dan roket dekat rakyat palestine.biar setiap tingkap rumah dorg ada roket,bila kena serang boleh dorg serang balik.lepas tu baru lah hantar bantuan makanan.Satu lagi macam negara Arab yg berjiran kenapa tak tolong?satu hari nanti semua negara Arab akan habis dijajah oleh Israel.Orang Arab ni "b******" tak bersatu hati!

Pergh penuh semangat brader ni berhujah dah macam dekat Parlimen gua tngok. So sambil² gua dengar sedara gua sampai, gua pon belek² lah surat khabar yg sedara gua baru beli. Gua agak terkejut bola baca satu artikel yg bantuan makanan dan bantuan² lain tersangkut dan tak lepas masuk ke Palestine.Dan dalam artikel tu menyatakan bahawa barang keperluan dan makanan yg dihantar oleh² setiap negara berkulat dan rosak.

So gua terpikir sejenak,betul gak cakap brader ni.sebab yg penyekat kemasukan bantuan adalah negara arab sendiri jadi bantuan tu tak dapat sampai ker Palestine.dan bantuan makanan yg sebelum ni sampai pon hanya untuk membiarkan rakyat palestine sengsara,hidup dalam ketakutan dan trauma.

Jadi memang wajar la statement brader tu jgn hantar bantuan makanan tapi hantar bantuan senjata.lepas tu baru lah hantar bantuan makanan bila rakyat palestine dah boleh berjuang mempertahankan tanah air mereka.

Ermm..apa pendapat dan pandangan korang?wajar ker tindakan menghentikan bantuan makanan dan hantar bantuan senjata terlebih dahulu.


Gua pon diam sambil memikirkan...

Views: 25

Reply to This

Replies to This Discussion

Hantar bekalan makanan pun kena serang...apa lagi nak hantar senjata yerk?
jangan hantar senjata kat palestine, nanti jadi cam iraq,
amerika pulak yang jajah
bukan setakat yahudi tu jer.
jom pakat pakat serang je israel tu habih cerita..
betul2... kena.serang Israel baru betul.....
Ishh...rita x tahu larr nk ckp aper??? Patut ker cmtu.......
yang penting negara kita dulu bersatu.....
salam..... smua aku memg tak puas ati dgn brader yg ckp mcm bagus tu...org mcn tu jenis sembang byk hnya dkt kdi kopi tak guna ibarat tin kosong takde apa byk ckp byk bohong nya nti.org yg takde perasaan kemanusia jer yg ckp mcm tu...
Untuk lawan yahudi/israel ni kita kena bijak macam mereka...
dulu mereka dibenci dan dipulaukan satu dunia..sehinggalah tertubuh negara israel..
tapi sekarang mereka boleh kuasai satu dunia dan boleh memperbodoh2kan ..
rakyat satu dunia..
misi bantuan makanan itu pun ada baiknya..kalau tidak dunia tak peduli betapa kejamnya .yahudi ni..
dan kita juga akan tahu...betapa bijaknya yahudi.........
kerana dunia akan tetap diperbodoh2kan...dan tetap mengikut telunjuk mereka..
rakyat diseluruh dunia hanya akan melalak2 lebihkurang seminggu....lepas tu senyap...
tanpa berani ambil tindakan apa2 keatas mereka....
so..terpulanglah kepada umat Islam semua......
SAMADA NAK TERUS TERLALAK2 ATAU AMBIL TINDAKAN...
ambil tindakan segera......BOIKOT BARANGAN YAHUDI DAN SEWAKTU DGN NYA....
jgn persoalkan apa bentuk bantuan yg dihantar tetapi persoalkan SUDAHKAH kita memberi bantuan,persoalan sampai atau rosak ,itu kita serahkan dalam tawakkal kita kpd allah,namun saya setuju kalau yg dihantar adalah senjata
Ida teringat kisah bagaimana ketika Nabi Ibrahim AS dibakar oleh raja Namrud dengan api besar. Melihat api besar itu seekor burung kecil segera mengambil air dengan paruhnya yang kecil lalu dititiskannya ke atas nyalaan api besar itu. Perbuatan burung kecil itu ditertawakan oleh burung-burung besar yang lebih besar.

“Apa gunanya air yang setitis itu?” burung besar menyindir.

“Untuk memadamkan api yang membakar kekasih Allah Nabi Ibrahim,” jawab burung kecil.

“Ha, ha… usaha yang sia-sia. Masakan api yang sebesar itu mampu dipadamkan oleh setitis air?” ejek burung besar lagi.

Anda tahu apa jawapan burung kecil?

Jawapannya begini:

“Aku yakin bahawa Allah tidak akan bertanya kepadaku apakah dengan usahaku api itu berjaya dipadamkan, tetapi Allah pasti bertanya apa yang telah aku lakukan untuk memadamkan api itu…”
Mendengar jawapan burung kecil, sekalian burung yang besar terdiam. Ya, kalau kita hanya umpama “si burung kecil” dalam usaha memerangi kekejaman Yahudi… siramlah walau “setitis air” untuk memadamkan keganasannya. Carilah bukti dan saksi keprihatinan kita terhadap nasib umat Islam di hadapan Allah nanti.
Betul tu ida...... rita setuju!!!

RSS

Ruang Iklan

Semoga sumbangan anda akan menjadikan MR terus hidup!

© 2014   Created by ZamZam Jarkaseh.

Badges  |  Report an Issue  |  Privacy Policy  |  Terms of Service